Bildebank: Skreddersy din kommunikasjon
Hvor ofte fanger øynene dine glimt av Instagram, Facebook eller LinkedIn? Avhengig av størrelsen på bedriften din, kan dette være en gang i uken, eller kanskje til og med flere ganger om dagen. Fotografi har utviklet seg til å bli et kraftig kommunikasjonsverktøy, om det er via sosiale medier, nettsider, e-postmarkedsføring eller annonser. Men bildene vi bruker må jo komme fra et sted.
Kanskje du har benyttet deg av stock bilder, som er en rimelig løsning og gir deg tilgang til hundretusenvis av høykvalitetsbilder. Men disse bildene mangler det personlige preget og det er stor sjanse for at andre bedrifter allerede har brukt de samme bildene.
Et alternativ, som kanskje er litt dyrere på kort sikt, men en bedre investering på lang sikt, er å lage egen bildebank. Du kan lage din egen bildebank ved å leie en bedriftsfotograf som kan ta høykvalitetsbilder skreddersydd for nettopp din bedrift. Med en egen bildebank, har du alltid tilgang til foto som passer dine behov, uten å bekymre deg for rettigheter, ekstra kostnader, eller at bildene er brukt av andre. Dessuten sparer du tid på å ikke måtte søke etter passende bilder på nettet, som kan bli overraskende tidkrevende.
En annen fordel med å ha en egen bildebank er at bedriften din får en mer profesjonell fremtoning. Mobilbilder av lav kvalitet, eller bilder med dårlig oppløsning kan gi inntrykk av at du ikke tar bedriftens omdømme på alvor. Med en bildebank er du sikret at bildene du bruker fremstår jevnt profesjonelle og styrker bedriftens merkevare.
Mange store selskaper har egne merkevareguider, som inkluderer alt fra hvilken skrifttype som skal brukes i korrespondanse, plakater og sosiale medier, til hvilke farger som er viktige og hvilke som skal unngås, hvordan portretter og arbeidsplassen skal fremstilles i bilder, og mye mer. Disse retningslinjene er resultatet av hundrevis av arbeidstimer utført av kreative partnere, og effekten er at ingenting blir overlatt til tilfeldighetene. Alt selskapet legger ut på nett er nøye gjennomtenkt for å formidle selskapets budskap og misjon, og tiltrekke seg riktig målgruppe.
Selv om slike omfattende løsninger kanskje ikke er tilgjengelige for mindre aktører, kan også en liten lokal bedrift sørge for at det de sender ut i verden formidler riktig budskap og verdier. En samling av bilder i samme stil kan gi bedriften en jevn og gjenkjennelig tone, noe som styrker merkevaren og gjør det lettere for kunder å gjenkjenne bedriften.
En bildebank er en investering som kan være verdt å vurdere for enhver bedrift. Den gir en betydelig enklere og mer effektiv måte å bruke bilder i markedsføringen på, noe som kan føre til økt merkevarekjennskap og økt salg. Så neste gang du sitter med budsjettet for markedsføring, kan det være verdt å sette av litt penger for å lage en bildebank!